هوای کلانشهر مشهد امروز قابل قبول است (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) ناترازی برق و کم‌آبی، تهدیدی برای ترافیک شهری و فضای سبز مشهد شهردار مشهد مقدس: شهرآرا زبان گویای مردم است | ۴۷ پروژه شاخص را تا پایان سال به اتمام می‌رسانیم رتبه مشهد در تفکیک زباله در مبدا بالاتر از میانگین کشوری است | گزارش شهرآرا از دهمین نشست علمی–تخصصی «یک شهر تجربه» سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: تا بررسی مدارک دو کاندیدای ریاست شورا، آقای ناصحی همچنان رئیس هستند اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورای ششم شهر مشهد در سال پنجم مشخص شدند نگاهی به عمارت ۷۴ ساله شهرداری مشهد | بلدیه ارض اقدس آغاز فعالیت ناوگان اتوبوسرانی و متروی مشهد، از ساعت ۶ صبح فردا (۱۵ مرداد ۱۴۰۴) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورا تمام وقت خود را صرف خدمت به مردم کرده است یک بام و دو هوای مدرسه‌سازی در مشهد شهردار مشهد مقدس: صداوسیما نقش بی‌بدیلی در امیدآفرینی و انسجام ملی دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ مرداد ۱۴۰۴) | پایداری وضعیت جوی تا پایان هفته تاریخ حفر چاه و تأثیر این تلاش در تأمین آب شرب برای مشهد برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد برای سال پنجم + فیلم درباره پروفسور بول ون مردی که در مشهد دوباره متولد شد افتتاح مرکز فرمان ترافیکی مشهد برای مدیریت ۷۰ هزار جای پارک تمهیدات شهرداری مشهد برای میزبانی از زائران صفر ۱۴۰۴؛ از اسکان تا موکب‌ها هوای مشهد همچنان در وضعیت قابل قبول قرار دارد (۱۴ مرداد ۱۴۰۴) آیا ادارات مشهد و خراسان رضوی فردا (چهارشنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟ داشبورد جرائم و تخلفات شهری در مشهد راه‌اندازی شد | مشهد، اولین شهر دارای زیرساخت آماری تخلفات شهری خدمت‌گزاری شهرداری سبزوار در کوچه‌پس‌کوچه‌های حرم امام علی(ع) برای دومین سال متوالی
سرخط خبرها

هدیه‌ ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران امام‌رضا(ع) | ایستگاه باب‌الجواد(ع) مترو مشهد آغاز‌‌به‌کار کرد + فیلم

  • کد خبر: ۳۳۱۶۱۲
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۲:۰۹
  • ۱
هدیه‌ ویژه مدیریت شهری به زائران و مجاوران امام‌رضا(ع) | ایستگاه باب‌الجواد(ع) مترو مشهد آغاز‌‌به‌کار کرد + فیلم
ایستگاه باب‌الجواد(ع) خط۳ قطارشهری مشهد امروز هم‌زمان با سالروز میلاد امام‌رضا(ع)، آغاز‌به‌کار کرد تا زائران بدون‌دغدغه و مستقیم به حرم مطهر رضوی برسند.

به گزارش شهرآرانیوز، شهر مشهد امروز صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) حال‌وهوای دیگری داشت؛ صبحی از جنس انتظار و شوروشوقی که به روز میلاد امام مهربانی‌ها، حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، گره خورده بود. در کنار طنین اذان و نجوا‌های زائران در صحن‌های حرم، خبری خوش، این شهر مقدس را امیدوارتر کرد؛ ایستگاه «باب‌الجواد(ع)»، یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های خط۳ قطارشهری مشهد، مسافرانش را پذیرفت و نوید داد که راه زیارت، آسان‌تر از همیشه شده است.

این افتتاح در روزی چنین‌مبارک، نه‌تنها یک پروژه عمرانی، بلکه راهی معنوی برای پیوند دل‌ها به حرم مطهر امام‌رضا(ع) است. زائرانی که کیلومتر‌ها راه را پشت سر گذاشته‌اند، حالا می‌توانند بدون‌دغدغه از پیچ‌وخم خیابان‌ها و شلوغی شهر، با آرامش خود را به آستان شمس‌الشموس برسانند.

این ایستگاه با قرارگرفتن در نزدیکی حرم مطهر رضوی، نه‌تنها نیاز دیرینه به دسترسی آسان‌تر به این مکان معنوی را برطرف کرده، بلکه گام بزرگی درراستای تسهیل تردد میلیون‌ها زائر از ایران و نقاط مختلف جهان، در شهر مشهد برداشته است.

امروزه، پیشرفت فناوری و توسعه حمل‌ونقل شهری، دست در دست ارادت مردم، فرصتی ناب برای سهولت زیارت فراهم کرده و گویی مشهد، باز هم مقصدی نزدیک‌تر به قلب‌ها شده است.

ایستگاه باب‌الجواد(ع)، فراتر از یک شاهکار شهری، تجلی دوستی مدرنیته با معنویت است. جایی که تکنولوژی در خدمت عشق به امام‌رضا(ع) درآمده و رؤیای زائران از سراسر جهان را برای زیارت آسان و دسترسی بدون دردسر به حرم مطهر، محقق کرده است.

در این میان، تجربه مسافران اولین روز، احساسات متنوعی را بازگو می‌کند. روایاتی که ترکیبی از اشتیاق، شگفتی و رضایت است و هریک روایتگر پیوند عمیق میان مردم و حرم مطهر امام‌رضا(ع) است.

حس کردیم امام‌رضا(ع) دستمان را گرفتند

خانمی میان‌سال که به همراه خانواده‌اش برای اولین بار از قزوین وارد مشهد شده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با چشمانی پر از اشک می‌گوید: ما معمولاً با اتوبوس به مشهد می‌آییم و بعد از رسیدن به شهر، همیشه برای رسیدن به حرم مدتی سرگردان می‌شدیم.

وی ادامه می‌دهد: امروز، وقتی وارد ایستگاه باب‌الجواد(ع) شدیم و دیدیم که این‌قدر سریع و مستقیم به حرم می‌رسیم، حس کردیم خود امام‌رضا(ع) دارند دستمان را می‌گیرند. این، هدیه‌ای بزرگ برای همه زائران است.

حرم حالا به همه نزدیک‌تر شده است

علی، جوانی بیست‌ویک‌ساله که در یکی از محله‌های دورافتاده مشهد زندگی می‌کند، می‌گوید: برای ما مشهدی‌ها، حرم همیشه جایگاه خاصی دارد، اما مسیر‌های طولانی باعث می‌شد کمتر به زیارت برویم.

وی ادامه می‌دهد: امروز برای اولین بار از خط۳ استفاده کردم. حرم حالا انگار به همه نزدیک‌تر شده است. می‌توانم بعد از کار به‌راحتی به زیارت بیایم و دیگر نیازی به فکرکردن به ترافیک و شلوغی نیست.

سفر باآرامش و بدون‌دردسر

خانمی جوان که کودکش را در آغوشش گرفته است، می‌گوید: هر موقع با دختر کوچکم قصد زیارت به حرم داشتم، برایم سخت بود؛ به‌ویژه در شلوغی خیابان‌ها یا مسیر‌های پرترافیک. اما امروز تردد در مسیر حرم بسیار برایم آسان بود و واقعاً از ته دل خوشحال شدم.

وی ادامه داد: قطعاً ثواب زیارت تک‌تک زائران، نصیب تمامی دست‌اندرکاران و افرادی که برای به‌ثمرنشاندن این ایستگاه زحمت کشیدند، خواهد شد.

استقبال مردم از خط۳ مترو مشهد

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما بیان کرد: فاز اول خط۳ قطارشهری مشهد امروز جمعه، هم‌زمان با میلاد خجسته امام‌رضا(ع)، به بهره‌برداری رسید. قطار‌ها از ساعت ۶ صبح حرکت خود را آغاز کردند و سرویس‌دهی بین ایستگاه‌های میدان شهدا، باب‌الجواد(ع) (نزدیک به حرم مطهر) آغاز شد و از فردا نیز ایستگاه پایانه مسافربری در مدار مسافرگیری قرار می‌گیرد.

پوریا محمدیان‌یزدی افزود: این پروژه که با تلاش شبانه‌روزی همکاران در شرکت ساخت و بهره‌برداری قطارشهری تکمیل شده، امروز شاهد استقبال گسترده‌ای از سوی زائران و همشهریان بود؛ به‌طوری‌که حجم تقاضا در مسیر میدان شهدا و باب‌الجواد(ع) فراتر از انتظار ما بود.

وی تصریح کرد: با توجه به تقاضای زیاد، برای نخستین روز بهره‌برداری، تغییراتی در نظام اعزام قطار‌ها اعمال شد. بیشتر اعزام‌ها روی مسیر میدان شهدا تا باب‌الجواد(ع) متمرکز شد و قطار‌ها با سرفاصله زمانی ۱۵ دقیقه حرکت کردند. در هر اعزام، حدود ۲۵۰ مسافر جابه‌جا شدند که نشان‌دهنده استقبال قابل‌توجه زائران است.

محمدیان‌یزدی همچنین به ساعات بهره‌برداری نخستین روز اشاره کرد و افزود: در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود که سرویس‌دهی تا ساعت ۱۴ به پایان برسد، اما به دلیل استقبال زائران و دستور شهردار محترم مشهد، خدمات تا دو ساعت پس از نماز مغرب‌وعشا ادامه یافت. در صورت ادامه استقبال، این مدت زمان ممکن است تا ساعت ۲۲ نیز تمدید شود.

وی درباره برنامه روز‌های آینده اظهار داشت: از فردا (شنبه)، قطار‌های این خط از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ به مردم و زائران خدمت‌رسانی می‌کنند تا به‌تدریج فرهنگ استفاده از این مسیر در شهر ترغیب شود. با بررسی تقاضا و تحلیل دقیق داده‌ها، امکان تقویت سرویس‌دهی و کاهش سرفاصله زمانی قطار‌ها وجود دارد.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد مسیر دسترسی شهروندان به این خط جدید را نیز توضیح داد و گفت: در حال حاضر شهروندان با استفاده از خط ۱، تغییر خط در میدان شریعتی و سپس با انتقال به خط ۲، می‌توانند خود را به میدان شهدا و نهایتاً ایستگاه باب‌الجواد(ع) برسانند. این سیستم اتصال میان خطوط مختلف، اقدامی مؤثر در تسهیل دسترسی به حرم رضوی است.

جابه‌جایی ۱۰۰۰ نفر در هر ساعت توسط خط۳ مترو مشهد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری شهرداری مشهد نیز در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اظهار کرد: امروز در خط سه در هر ساعت، حدود ۵ بار اعزام قطار داشتیم؛ یعنی به طور میانگین هر ۱۵ دقیقه یک قطار، که در هر سرویس حدود ۲۵۰ نفر جابه‌جا شدند. برآورد‌ها نشان می‌دهد که امروز به طور میانگین ۱۰۰۰ نفر در هر ساعت توسط خط ۳ قطار شهری مشهد جابه‌جا شده‌اند.

داوود همتیان گفت: به دلیل درخواست‌های مردمی، سرویس‌دهی مسیر از ایستگاه پایانه مسافربری به طور انحصاری به ایستگاه میدان شهدا و حرم مطهر امام‌رضا(ع) تغییر یافت. این تغییر باعث شد مسافت میدان شهدا تا حرم، هریک ربع توسط قطار طی شود و خدمات‌رسانی به زائران با سرعت و کارآمدی بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: امید که این تحول در حمل‌ونقل شهری مشهد بتواند رضایت زائران و شهروندان را بیش از پیش جلب کرده و دسترسی به حرم مطهر امام‌رضا(ع) را تسهیل کند.

خدمت‌رسانی به زائران امام‌رضا(ع)، فراتر از یک وظیفه شهری

افتتاح فاز اول خط۳ قطارشهری مشهد به‌ویژه ایستگاه باب‌الجواد(ع)، یادآور این پیام است که خدمت‌رسانی به زائران امام‌رضا(ع) فراتر از یک وظیفه شهری، از آرمان‌های معنوی این شهر است. از زائران شهرستانی تا مشهدی‌ها، همگی از این اتفاق مهم تأثیر گرفته‌اند و روایت‌های مردمی، گواهی بر اهمیت چنین‌پروژه‌هایی در بهبود کیفیت زندگی، افزایش رضایت عمومی و ارتقای جایگاه مشهد به‌عنوان قطب زیارتی جهان اسلام است.

مهرداد الهی
تصویربردار و تدوینگر مهرداد الهی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۱
0
0
سلام ، معماری ایستگاه واقعا ضعیفه نسبت به شهرهای دیگه و با توجه به اینکه نوساز هست باید از معماری بهتری استفاده می‌شد، نه اینکه مثل همه ایستگاه‌هایی که قبلاً در تهران و مشهد ساخته شده باشه، البته که ایستگاه‌های جدید تهران هم طراحی‌های جدیدی دارند....
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->